Blog

Slimmer worden, kan dat?

Om in het algemeen slimmer te worden helpt normale training niet: je wordt niet beter in andere dingen dan waarvoor je traint. Je kunt bijvoorbeeld je IQ ‘verhogen’ met 10 of meer punten als je goed voor een IQ-test traint, maar dat maakt je alleen beter in het maken van IQ-testen en helpt geen zier met andere dingen.

Lees verder

Slimmer met Latijn.. of niet?

Waarom hersenkrakende vakken scholieren niet per definitie slimmer maken.

Lees verder

Waarom leerlingen niet hun best moeten doen

Uit onderzoek blijkt dat mensen veel meer kunnen dan ze normaal presteren, zelfs als ze hun best doen.

Lees verder

Stereotypie-detox: ook voor hogere cijfers

Vooroordelen lijken nog diep ingeworteld. Meisjes kiezen al jaren minder vaak voor exacte vakken en exacte studies, overheidscampagnes als “Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid” en “Kies exact, dan kom je later beter aan de bak” ten spijt.

Lees verder

School is niet hetzelfde als uitvinden

De dingen die op school worden onderwezen zijn doorgaans bekend, zoals spelling en het kloppend maken van reactievergelijkingen. In zo’n geval kun je ook een andere leermethode toepassen, modelleren, waarbij je de oplossing van een ander “na-aapt”.

Lees verder

Een andere methode om een vreemde taal te leren

Of je nou je eerste les Frans krijgt, je een door een Amerikaan geschreven leerboek Japans bestelt, of als asielzoeker bij vluchtelingenwerk zit, de lesmethoden lijken zo erg op elkaar dat dat de enige praktische methode lijkt om een vreemde taal te leren. Totdat je van het “boekenvloed”-project hoort.

Lees verder

Leerlingen als tutoren, een goed idee?

Een van de eeuwige problemen van lesgeven is dat je aan iedere leerling voldoende tijd en aandacht zou willen geven om hem of haar op weg naar meesterschap te helpen – maar dat die tijd er bijna nooit is. Teveel leerlingen, te weinig tijd.

Lees verder

De wetenschap van het herhalen

Zowel docenten als de meeste leerlingen weten dat leerstof herhaald moet worden om in het geheugen te blijven. Maar hoe doe je dat effectief?

Lees verder

Metacog-watte?

Hoe succesvol een leerling is hangt niet alleen af van factoren zoals motivatie, voorkennis en intelligentie, maar ook van welke leerstrategieën de leerling kent en hoe gemakkelijk hij of zij die toe kan passen.

Lees verder

Werkt school? Wat is het bewijs?

De huidige docent heeft het moeilijk. Terwijl ‘meneer de onderwijzer’ vroeger tot de notabelen van het dorp behoorde, lijkt van de autoriteit van het leraarschap weinig over. De leerlingen zijn mondiger, de overheid micro-managen-der en de ouders veel en veel kritischer.

Lees verder

Singaporese wonderwiskunde

Singaporese leerlingen zijn al meer dan 10 jaar een van de beste wiskundestudenten ter wereld – maar is het wel zo’n goed idee simpelweg hun boeken te kopiëren?

Lees verder

Docent in een doosje

Technologie om via video en internet les te geven wordt steeds goedkoper en gemakkelijker – maar is de kwaliteit van zulk onderwijs even goed als in een normale klas? Zeker ten tijde van het huidige coronavirus, waarin digitaal onderwijs land de boventoon voerde op hogeronderwijsinstellingen.

Lees verder

Lichaam of geest?

Sport wordt door scholen vaak gezien als een kostenpost die ook nog tijd inneemt die beter besteed kan worden aan lessen in de kernvakken. Het is daarom vaak één van de eerste slachtoffers van bezuinigingen. Maar is dat wel verstandig?

Lees verder

Vijftig dollar per proefwerk

Amerikaanse onderzoekers probeerden schoolprestaties te verhogen door scholieren geld te beloven voor goede cijfers – maar geld effectief gebruiken bleek niet zo gemakkelijk als ze hadden gedacht.

Lees verder

Goede vakanties, slechte vakanties

Oud-minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Marja van Bijsterveldt (CDA) stelde 10 jaar geleden voor om scholen toe te staan hun uren te herverdelen zodat ook in de zomervakanties les wordt gegeven. Nu is dat voorstel bijna een decennium geleden gedaan, maar de zomervakantie van toen is nog steeds een feit.

Lees verder

Van achterblijvers naar meesters

Soms lijkt school op een wielerwedstrijd – sommige leerlingen zoeven door de stof heen, de meeste anderen blijven in het peloton en er zijn altijd leerlingen die de staart vormen. Maar er is één belangrijk verschil tussen school en de Tour de France: als je de leerstof van een onderdeel niet goed beheerst ga je in het volgende onderdeel nòg trager.

Lees verder

De Breingroeiers

Kan één les je leven veranderen? Onderzoekers in de VS proberen duizenden kinderen een betere toekomst te geven met een computer lesprogramma genaamd ‘Brainology’. Hierin leren kinderen wat er in de hersenen gebeurt als je nieuwe dingen leert.

Lees verder

Gulliver’s lessen

Eén middag. Dat is hoeveel tijd een middelbare school docent in theorie elk jaar aan elke individuele leerling zou kunnen besteden. Kan dat niet beter?

Lees verder

Een vroeg begin is niet het halve werk

De meeste adolescenten (14-20 jaar) lijden aan chronisch slaaptekort. Ze hebben gemiddeld 9,2 uur slaap per nacht nodig, maar worden pas om 11 uur ‘s avonds moe. En door schooltijden komen ze bijna nooit aan die negen uur slaap toe.

Lees verder

‘Het onderwijs is ook niet alles’

Onderwijsproblemen zijn van alle tijden. Maar wel zijn onze maatschappij en kennis zodanig veranderd dat we een grotere kans hebben dan ooit om dat doel te bereiken. Eric-Wubbo Lameijer neemt je mee in de laatste ontwikkelingen.

Lees verder

Gratis en snel(ler) talen leren via IT: wat kunnen we leren van Duolingo?

Heb je na je schooljaren geprobeerd een vreemde taal te leren? Dan is de kans groot dat dat flink tegenviel: dure klassen en/of saaie boeken, en het duurt een eeuwigheid voor je iets ‘echts’ kan. Kan techniek uitkomst bieden? De makers van Duolingo denken in ieder geval van wel.

Lees verder