Het lespakket is ontwikkeld door Matthijs Kraan en Mark van der Neut. Beiden sinds de start van hun bureau 'Freyr Architecten' verknocht aan SketchUp en alle aanverwante programma's. In 2010 begint Matthijs zijn kennis te delen via SketchUp Studio. Sinds 2017 is Matthijs fulltime bezig met het verzorgen van SketchUp trainingen en het ontwikkelen van nieuw cursusmateriaal.
"Het Lespakket SketchUp voor het vmbo is wederom een lespakket waar we erg trots op zijn. De opdrachten zijn divers en laten de leerling al vroeg kennis maken met de verschillende profielen. De opbouw van de drie blokken (modellen, presenteren en produceren) is zorgvuldig bepaald zodat het voor zowel onderbouw als bovenbouw interessant, leerzaam en vooral leuk is. Na deze lessen kan een leerling tekenen in 3D en dat is vaardigheid waar je de rest van je leven plezier aan kunt beleven."
Aan het eind van de cursus heb je dit bereikt
Beheersing SketchUp for Schools
De leerling is in staat om met SketchUp te tekenen. In de eerste drie blokken werken we met de gratis online 'SketchUp for Schools' en stappen indien nodig bij de examentraining over op SketchUp Pro. De leerling is in staat een goed gestructureerd model op te zetten (Blok1 ) om vervolgens een aantrekkelijke presentatie te geven (Blok 2) en te produceren met bijvoorbeeld een 3D printer (Blok 3).
Kennisgemaakt met alle profielen
Alle opdrachten die de revue passeren zijn gebaseerd op één van de tien profielen uit het vmbo. De leerling neemt via de opdrachten een kijkje bij BWI, PIE, M&T, MVI, M&T,Z&W, E&O, GROEN, HBR en D&P. Afgezien van het feit dat het goed is om kennis te maken met deze profielen zorgen de uiteenlopende opdrachten voor een interessant lespakket.
Ruimtelijk inzicht
Het vertalen van een 'platte' 2D tekening naar een 3D model is niet eenvoudig. Niet alleen jongeren maar ook volwassenen lopen hier tegenaan. Het werken in 3D zorgt voor een beter begrip wat een projectie in 2D inhoudt en zorgt dat de leerling beter in staat is een 2D tekening te lezen. Aan de andere kant leert de leerling om problemen direct in 3D op te lossen. Het eerst vervaardigen van een object in een virtuele wereld levert in de 'echte' wereld veel tijdwinst op en minder fouten bij het productieproces.